Produkt: Pożyczka na OZE dla podmiotów JST zarządzających budynkami użyteczności publicznej

 

Charakterystyka projektu

Pożyczka na OZE_3 to wsparcie odnawialnych źródeł energii, które można będzie przeznaczyć na sfinansowanie budowy i rozbudowy instalacji OZE w zakresie wytwarzania energii elektrycznej (również z magazynami energii działającymi na potrzeby danego źródła OZE) oraz w zakresie wytwarzania ciepła (również z magazynami ciepła działającymi na potrzeby danego źródła OZE) dla podmiotów zarządzających budynkami użyteczności publicznej na terenie województwa świętokrzyskiego i realizujących Inwestycje Końcowe na terenie województwa świętokrzyskiego.

Pożyczka udzielana jest przez Partnera Finansującego (SFR Sp. z o.o.) ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 oraz środków stanowiących krajowe współfinansowanie, udostępnionych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie („BGK”) oraz wkładu własnego Partnera Finansującego.

Instrument Finansowy Pożyczka na OZE dla podmiotów zarządzających budynkami użyteczności publicznej jest wdrażany przez Świętokrzyski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o. jako Partnera Finansującego wybranego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na:
„ Wybór Partnerów Finansujących w celu wdrażania Instrumentu Finansowego Pożyczka na OZE w ramach Funduszu Powierniczego Województwa Świętokrzyskiego”, sygnatura postępowania nr DZZK/76/DIF/2024.

Wartość projektu:

35 000 000 PLN

Wkład UE (środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w kwocie 17 500 000,00 zł;

Wkład Funduszu Powierniczego KW_FP w kwocie 17 500 000,00 zł;

 

Źródło finansowania:

Program Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 oraz środki stanowiące krajowe współfinansowanie, zgodnie z Umową o Finansowaniu nr FESW.02.04-IZ.00-0001/24 o finansowaniu Projektu nr FESW.02.04-IZ.00-0001/24 pn. „Fundusz Powierniczy Województwa Świętokrzyskiego” współfinasowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.4 „Zielona energia – instrumenty finansowe” Priorytet 2 „Fundusze Europejskie dla środowiska” programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 zawartą w dniu 21.05.2024 r. pomiędzy Województwem Świętokrzyskim a Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który pełni rolę „Funduszu Powierniczego” w rozumieniu art. 2 pkt 20 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.

Wkład własny Świętokrzyskiego Funduszu Rozwoju Sp. z o.o.

1 082 474,23 zł

Okres realizacji:

31 miesięcy

Warunki udzielania pożyczki

  • kwota jednostkowej pożyczki: do 2 000 000,00 zł,
  • łączna wartość Jednostkowych Pożyczek udzielonych jednemu Ostatecznemu Odbiorcy nie może przekraczać 10 000 000,00 zł,
  • oprocentowanie stałe w całym okresie finansowania: 0,00%,*
  • okres spłaty: do 7 lat od momentu jej uruchomienia,
  • karencja w spłacie kapitału: do 12 miesięcy od dnia jej uruchomienia, przy czym karencja nie wydłuża okresu spłaty pożyczki,
  • dotacja w postaci umorzenia części kapitału Jednostkowej Pożyczki (rabat kapitałowy)
    w wysokości do 30% kapitału jednostkowej pożyczki, po spełnieniu warunków o których mowa w karcie produktu,
  • brak prowizji od udzielenia pożyczki i wcześniejszej spłaty,
  • brak wkładu własnego.

*Objęcie Jednostkowej Pożyczki regułami pomocy publicznej będzie rozpatrywane m.in. w kontekście tego czy Ostateczny Odbiorca spełnia definicję „przedsiębiorstwa” zawartą w załączniku I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014. Przepisy o pomocy publicznej mają zastosowanie do przedsiębiorstw tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na ich status prawny i sposób ich finansowania. Za działalność gospodarczą uważa się wszelką działalność polegającą na oferowaniu towarów i usług na rynku.

 

W każdym przypadku badanie statusu przedsiębiorstwa trzeba odnosić do konkretnej działalności danego podmiotu, który w pewnych sferach działalności może być uznawany za przedsiębiorstwo, natomiast w innych za podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej.

 

Wsparcie udzielone jednostce samorządu terytorialnego w ramach Jednostkowej Pożyczki, co do zasady nie będzie stanowić pomocy publicznej. Jednakże w przypadku gdy podmioty te prowadzą działalność gospodarczą, wsparcie udzielane będzie zgodnie z właściwymi przepisami prawa dotyczącymi zasad udzielania tej pomocy, obowiązującymi na dzień udzielania wsparcia.

 

W przypadku gdy, w wyniku dokonanej przez Partnera Finansującego analizy planowanej Inwestycji Końcowej oraz podmiotu ubiegającego się o Jednostkową Pożyczkę, jej udzielenie będzie podlegało regułom pomocy publicznej, mają zastosowanie poniższe zasady.

Jednostkowe Pożyczki podlegające regułom pomocy publicznej mogą być udzielane
w następujących formach:

1)     pomocy de minimis – udzielanej zgodnie z zasadami i warunkami określonymi
w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027(Dz.U.UE.L.2023.2831 z dnia 2023.12.15),

2)     pomocy na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, zgodnie z zasadami
i warunkami określonymi dla pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji w rozumieniu art. 41 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł  odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz.U.2025.150 t.j. z dnia 2025.02.05).

 

Podmioty ubiegające się o Jednostkową Pożyczkę

Ostatecznymi Odbiorcami Jednostkowych Pożyczek mogą być podmioty zarządzające budynkami użyteczności publicznej, w tym m.in.:

  • Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia,
  • Jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną,
  • Spółki prawa handlowego, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki,
  • Podmioty prowadzące działalność oświatową lub ich organy prowadzące,
  • Instytucje kultury,
  • Szpitale i inne podmioty lecznicze prowadzące działalność leczniczą,
  • Organizacje pozarządowe posiadające osobowość prawną,
  • Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych,
  • Służby ratownicze i bezpieczeństwa publicznego.

Podmioty ubiegające się o Jednostkową Pożyczkę muszą spełniać łącznie następujące kryteria:

  • nie ciąży na nich obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem lub orzeczenia sądu krajowego lub unijnego;
  • nie są wykluczeni, stosownie do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U.UE.L.2023.2831 z dnia 2023.12.15 ) - jeżeli przedsiębiorstwo ubiega się o pomoc de minimis;
  • nie są wykluczeni, stosownie do Rozporządzenia 651/2014 – jeżeli przedsiębiorstwo ubiega się o pomoc publiczną,
  • nie posiadają zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
    oraz podatków i innych należności publicznoprawnych;
  • nie są podmiotem mającym siedzibę lub utworzonym w kraju z Czarnej listy oraz nie prowadzą działalności i nie utrzymują relacji biznesowych z podmiotami mającymi siedzibę
    lub utworzonymi w krajach z Czarnej listy; chyba, że Ostateczny Odbiorca uzasadni i dostatecznie udokumentuje, że zostały spełnione przesłanki do skorzystania z wyjątku od zakazu podejmowania nowych lub odnowionych operacji z podmiotami utworzonymi lub mającymi siedzibę w jurysdykcji umieszczonej na Czarnej liście;
  • nie zachodzą w stosunku do Ostatecznego Odbiorcy, ani też do osób wchodzących w skład jego organów przesłanki do wykluczenia określone w art. 138 Rozporządzenia 2024/2509 ;
  • nie są podmiotem mającym siedzibę lub utworzonym w kraju będący państwem trzecim wysokiego ryzyka, wskazanym w akcie delegowanym wydanym na podstawie art. 9 ust. 2 dyrektywy UE nr 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. Dyrektywa AML; Dz.U.UE.L.2015.141.73
    z dnia 2015.06.05);
  • nie podlegają wykluczeniu z możliwości dostępu do środków publicznych na podstawie przepisów prawa lub wykluczeniu takiemu nie podlegają osoby uprawnione do ich reprezentacji, w szczególności na podstawie art. 207 ust. 4 ustawy o finansach publicznych (Dz.U.2024.1530 t.j. z dnia 2024.10.16), art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o skutkach powierzenia wykonywanej pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terenie RP (Dz.U.2021.1745 t.j. z dnia 2021.09.27 ), art. 9, ust. 1 pkt 2 a ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz.U.2024.1822 t.j. z dnia 2024.12.11);
  • nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, systemowi bankowemu, karno-skarbowe albo inne związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub w przypadku pożyczkobiorców niebędących osobami fizycznymi żadna z osób będących członkami organów zarządzających nie została prawomocnie skazana za przestępstwa składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniężnemu i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, systemowi bankowemu, przestępstwa skarbowe albo związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

 

Typy Inwestycji Końcowych:

Pożyczkę na wspieranie odnawialnych źródeł energii można przeznaczyć na sfinansowanie:

  1. Budowy lub rozbudowy instalacji do produkcji energii elektrycznej z OZE wraz z przyłączami
    i możliwością budowy magazynów energii działających na potrzeby danego źródła OZE.
  2. Budowy lub rozbudowy instalacji do produkcji ciepła z odnawialnych źródeł energii wraz
    z możliwością budowy magazynów ciepła działających na potrzeby danego źródła OZE.

 

Maksymalne moce instalacji

Inwestycje Końcowe muszą spełniać warunki demarkacji, która dotyczy dozwolonej, sumarycznej mocy wszystkich jednostek wytwórczych danego rodzaju Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) wchodzącego
w zakres Inwestycji Końcowej. Maksymalne moce wynoszą:

1)    Instalacje wytwarzające energię elektryczną z:

a) wiatru – nie więcej niż 5 MWe,

b) biomasy – nie więcej niż 5 MWe,

c) biogazu – nie więcej niż 0,5 MWe,

d) wody – nie więcej niż 5 MWe,

e) promieniowania słonecznego – nie więcej niż 0,5 MWe,

f) wodoru odnawialnego,

g) biopaliw II i III generacji.

 

2)    Instalacje wytwarzające ciepło z:

a) biomasy – nie więcej niż 5 MWth,

b) biogazu – nie więcej niż 0,5 MWth,

c) geotermii – nie więcej niż 2 MWth,

d) promieniowania słonecznego – nie więcej niż 0,5 MWth

 

Pojemność magazynu energii w [kWh] nie może przekroczyć dwukrotności mocy nowych/budowanych źródeł odnawialnych w [kW] w ramach Inwestycji Końcowej oraz musi być adekwatna do zapotrzebowania Wnioskodawcy.

Dla celów opracowania Analizy Wykonalności w wersji uproszczonej wyodrębnia się mikroinstalacje energii elektrycznej i małe źródła ciepła na potrzeby własne, dla których maksymalne moce wynoszą:

 1) Mikroinstalacje wytwarzające energię elektryczną (i odpowiednio dobrany magazyn energii na potrzeby tego źródła OZE) – instalacja fotowoltaiczna i elektrownia wiatrowa łącznie – nie więcej niż 50 kWe,

2) Małe instalacje wytwarzające ciepło na potrzeby własne (i odpowiednio dobrany magazyn ciepła na potrzeby tego źródła OZE):

    a) pompa ciepła lub kocioł na biomasę[1] – nie więcej niż 100 kWt,

    b) kolektor słoneczny – nie więcej niż 10 kWt.

 

Umorzenia w ramach Pożyczki na OZE dla podmiotów zarządzających budynkami użyteczności publicznej

  1. W przypadku budowy i rozbudowy instalacji do produkcji energii elektrycznej i/lub cieplnej na własne potrzeby Ostatecznego Odbiorcy będącego prosumentem[2] przewidziana jest dotacja w postaci umorzenia części kapitału Jednostkowej Pożyczki (rabat kapitałowy) w wysokości 20% kapitału Jednostkowej Pożyczki.
  2. Dodatkowo w przypadku Inwestycji Końcowych, w wyniku realizacji których osiągnięte zostaną poniższe cele, przewidziana jest dotacja w postaci umorzenia części kapitału Jednostkowej Pożyczki (rabat kapitałowy) w następującej wysokości:

      a) 7% kapitału Jednostkowej Pożyczki dla projektów łączących instalację do produkcji energii z OZE z magazynami energii,

      b) 3% kapitału Jednostkowej Pożyczki za realizację szerszych celów Polityki Spójności (np. utworzenie punktów ładowania pojazdów, rozwój zielonej infrastruktury[3] oraz zielononiebieskiej infrastruktury).

W przypadku spełnienia przez Ostatecznego Odbiorcę więcej niż jednego z ww. warunków wysokość  umorzeń sumuje się i wynosi nie więcej niż 30% kapitału Jednostkowej Pożyczki.

 

Pliki do pobrania:

Wniosek o udzielenie pożyczki

Załączniki do wniosku:

Załącznik nr 1 – Analiza wykonalności

Załącznik nr 2 – Projekcja finansowa dla JST

Załącznik nr 3 – Arkusz prognoz Księgowość pełna dla spółek prawa handlowego

Załącznik nr 4 – Oświadczenie o spełnianiu kryteriów MŚP dla spółek prawa handlowego

Załącznik nr 5 – BIG Upoważnienie dla spółek prawa handlowego

Załącznik nr 6 – Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis

Załącznik nr 7 – Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

Załącznik nr 8 – Oświadczenie wnioskodawcy o uzyskanej pomocy w formie pomocy de minimis

Załącznik nr 9 –  Oświadczenie wnioskodawcy o uzyskanej pomocy publicznej w formie innej niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie

Załącznik nr 10 – Oświadczenie o nakładaniu się finansowania

Załącznik nr 11 – Oświadczenie o braku wykluczenia

Załącznik nr 12 – Oświadczenie o braku powiązań i reprezentowaniu podmiotu z Czarnej listy

Załącznik nr 13 – Wykaz dokumentów

 

Regulamin

Karta produktu

Wzór Umowy inwestycyjnej Pożyczka na OZE- przedsiębiorstwa

Wzór Umowy inwestycyjnej Pożyczka na OZE- JST

Tabela opłat i prowizji

 

Informacje

Nabór Wniosków wraz z załącznikami odbywa się od dnia 16.04.2025 r., godz. 8.00:

Świętokrzyski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o.
Kielce, Al. IX Wieków Kielc 4 (II piętro)

Tel. 41 36 00 280,
41 36 00 285,
41 36 00 287,
41 36 00 288,
41 36 00 289

sekretariat@sfr-kielce.pl

UWAGA! W przypadku przesyłania wniosku drogą mailową należy go podpisać elektronicznie lub tradycyjnie, a następnie przesłać skan dokumentu.

 

 

 

[1] Kocioł na biomasę oznacza: kocioł na pelety drzewne lub kocioł zgazowujący drewno, wypełniający odpowiednie wymagania jakościowe i emisyjne, zestawione w dokumencie „Przewodnik do sporządzania analizy wykonalności inwestycji OZE”

[2] Prosumentów w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (tj. Dz.U z 2022, poz. 1378), tj. odbiorców końcowych wytwarzających energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji (tj. instalacji do 50 kW).

[3] https://kpnmab.pl/img/files/MaGIC/MaGIC2/MaGICLandscapes-Podrecznik-Zieloney-Infrastruktury.pdf