
:
Pożyczka na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach z dotacją w formie umorzenia - Pożyczka EE_MM
Produkt: Pożyczka na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach z dotacją w formie umorzenia
Charakterystyka projektu
Pożyczka na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach: Pożyczka EE_MM to wsparcie, które można będzie przeznaczyć na sfinansowanie poprawy efektywności energetycznej w procesach produkcyjnych, w tym inwestycje ograniczające zużycie energii, odzyskiwanie energii w procesie produkcyjnym, zastosowanie efektywnych energetycznie technologii, wymiana urządzeń na energooszczędne wraz z instalacją urządzeń OZE, a także na sfinansowanie poprawy efektywności energetycznej budynków m.in.: ocieplenie obiektu, wykorzystanie technologii odzysku ciepła, przyłączenie do sieci ciepłowniczej, instalacja nowych niskoemisyjnych lub odnawialnych źródeł ciepła lub energii elektrycznej na potrzeby własne, wraz z magazynami energii, wymiana oświetlenia na bardziej energooszczędne, zakup urządzeń umożliwiających indywidualne rozliczenie kosztów dostarczonego ciepła lub chłodu wyposażonych w funkcje zdalnego odczytu oraz zastosowanie systemów zarządzania energią w budynku (BMS), modernizacja systemów wentylacji i klimatyzacji, wynikające ze zidentyfikowanych potrzeb wskazanych w Audycie energetycznym/Audycie efektywności energetycznej, który musi zostać opracowany i przedstawiony wraz z Wnioskiem przy ubieganiu się o Jednostkową Pożyczkę*.
*Zestawienie wymagań wobec zastosowanych urządzeń i instalacji oraz audytów znajduje się w dokumencie „Przewodnik Banku Gospodarstwa Krajowego do sporządzania audytów energetycznych i audytów efektywności energetycznej – projekty efektywności energetycznej w przedsiębiorstwach finansowane z funduszy europejskich w ramach polityki spójności na lata 2021 – 2027” dostępnym pod adresem: https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusze-europejskie/projekty/fundusze-europejskie-dla-regionow-2021-2027/dokumenty-do-pobrania/
lub do pobrania tutaj
Pożyczka udzielana jest przez Partnera Finansującego (SFR Sp. z o.o.) ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 oraz środków stanowiących krajowe współfinansowanie, udostępnionych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w Warszawie („BGK”) oraz wkładu własnego Partnera Finansującego.
Instrument Finansowy Pożyczka na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach jest wdrażany przez Świętokrzyski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o. jako Partnera Finansującego wybranego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na:
„Wybór Partnerów Finansujących w celu wdrażania Instrumentu Finansowego Pożyczka na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach z dotacją w formie umorzenia w ramach Funduszu Powierniczego Województwa Świętokrzyskiego”, sygnatura postępowania nr DZPU/5/DIF/2025.
Wartość projektu:
15 000 000 PLN
Wkład UE (środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego)
w kwocie 12 500 000,00 zł;
Wkład Funduszu Powierniczego KW_FP w kwocie 2 250 000,00 zł;
Źródło finansowania:
Program Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 oraz środki stanowiące krajowe współfinansowanie, zgodnie z Umową o Finansowaniu Projektu nr FESW.02.02-IZ.00-0001/24 pn. „Fundusz Powierniczy Województwa Świętokrzyskiego” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 2.2„Efektywność energetyczna – instrumenty finansowe” Priorytet 2 „Fundusze Europejskie dla środowiska” programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 zawartą w dniu 21.05.2024 r. pomiędzy Województwem Świętokrzyskim, a Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który pełni rolę „Funduszu Powierniczego” w rozumieniu art. 2 pkt 20 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.
Wkład własny Świętokrzyskiego Funduszu Rozwoju Sp. z o.o.
789 473,69 zł
Okres realizacji:
24 miesiące
Warunki udzielania pożyczki
- kwota jednostkowej pożyczki: do 2 000 000,00 zł,
- łączna wartość Jednostkowych Pożyczek udzielonych jednemu Ostatecznemu Odbiorcy nie może przekraczać 5 000 000,00 zł,
- oprocentowanie stałe w całym okresie finansowania: 0,00%,**
- okres spłaty: do 7 lat od momentu jej uruchomienia,
- karencja w spłacie kapitału: do 12 miesięcy od dnia jej uruchomienia, przy czym karencja nie wydłuża okresu spłaty pożyczki,
- dotacja w postaci umorzenia części kapitału Jednostkowej Pożyczki (rabat kapitałowy) w wysokości do 25% kapitału jednostkowej pożyczki, po spełnieniu warunków o których mowa w karcie produktu, w tym m. in. osiągnięcie odpowiedniego poziomu oszczędności energii pierwotnej w stosunku do stanu wyjściowego,
- brak prowizji od udzielenia pożyczki i wcześniejszej spłaty,
- brak wkładu własnego.
**Objęcie Jednostkowej Pożyczki regułami pomocy publicznej będzie rozpatrywane m.in. w kontekście tego czy Ostateczny Odbiorca spełnia definicję „przedsiębiorstwa” zawartą w załączniku I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014. Przepisy o pomocy publicznej mają zastosowanie do przedsiębiorstw tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na ich status prawny i sposób ich finansowania. Za działalność gospodarczą uważa się wszelką działalność polegającą na oferowaniu towarów i usług na rynku.
Jednostkowe Pożyczki podlegające regułom pomocy publicznej mogą być udzielane w następujących formach:
- pomocy de minimis – udzielanej zgodnie z zasadami i warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027,
- pomocy na ochronę środowiska – zgodnie z zasadami i warunkami określonymi dla:
- pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną inną niż w budynkach w rozumieniu art. 38 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej: Rozporządzenie 651/2014),
- pomocy inwestycyjnej na środki wspierające efektywność energetyczną w budynkach w rozumieniu art. 38 a Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej: Rozporządzenie 651/2014),oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027.
Podmioty ubiegające się o Jednostkową Pożyczkę
Ostatecznymi Odbiorcami Jednostkowych Pożyczek mogą być mikro lub małe przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów załącznika nr I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Podmioty ubiegające się o Jednostkową Pożyczkę muszą spełniać łącznie następujące kryteria:
- nie spełniają przesłanek przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 7 ust 1 lit. d Rozporządzenia EFRR, za wyjątkiem szczególnych przypadków określonych w tym przepisie;
- nie są podmiotami powiązanymi osobowo lub kapitałowo z Partnerem Finansującym;
- posiadają tytuł prawny do nieruchomości, na terenie której realizowana będzie Inwestycja Końcowa;
- najpóźniej w dniu zawarcia Umowy Inwestycyjnej posiadają w województwie świętokrzyskiego, siedzibę lub oddział, zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym lub innym właściwym rejestrze prowadzonym dla danego typu podmiotu (jeśli dotyczy) albo stałe lub dodatkowe stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- nie podlegają środkom, o których mowa w art. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. 2023 poz. 1497 z późn. zm.) polegającym na zakazie udostępniania osobie lub podmiotowi lub na ich rzecz – bezpośrednio lub pośrednio – jakichkolwiek środków finansowych lub zasobów gospodarczych
- nie ciąży na nich obowiązek zwrotu pomocy publicznej, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem lub orzeczenia sądu krajowego lub unijnego;
- nie są wykluczeni, stosownie do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U.UE.L.2023.2831 z dnia 2023.12.15 ) - jeżeli przedsiębiorstwo ubiega się o pomoc de minimis;
- nie są wykluczeni, stosownie do Rozporządzenia 651/2014 – jeżeli przedsiębiorstwo ubiega się o pomoc publiczną,
- nie posiadają zaległości w opłacaniu składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz podatków i innych należności publicznoprawnych;
- nie są podmiotem mającym siedzibę lub utworzonym w kraju z Czarnej listy oraz nie prowadzą działalności i nie utrzymują relacji biznesowych z podmiotami mającymi siedzibę lub utworzonymi w krajach z Czarnej listy; chyba, że Ostateczny Odbiorca uzasadni i dostatecznie udokumentuje, że zostały spełnione przesłanki do skorzystania z wyjątku od zakazu podejmowania nowych lub odnowionych operacji z podmiotami utworzonymi lub mającymi siedzibę w jurysdykcji umieszczonej na Czarnej liście;
- nie zachodzą w stosunku do Ostatecznego Odbiorcy, ani też do osób wchodzących w skład jego organów przesłanki do wykluczenia określone w art. 138 Rozporządzenia 2024/2509 ;
- nie są podmiotem mającym siedzibę lub utworzonym w kraju będący państwem trzecim wysokiego ryzyka, wskazanym w akcie delegowanym wydanym na podstawie art. 9 ust. 2 dyrektywy UE nr 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. Dyrektywa AML; Dz.U.UE.L.2015.141.73 z dnia 2015.06.05);
- nie podlegają wykluczeniu z możliwości dostępu do środków publicznych na podstawie przepisów prawa lub wykluczeniu takiemu nie podlegają osoby uprawnione do ich reprezentacji, w szczególności na podstawie art. 207 ust. 4 ustawy o finansach publicznych (Dz.U.2024.1530 t.j. z dnia 2024.10.16), art. 12 ust. 1 pkt. 1 ustawy o skutkach powierzenia wykonywanej pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terenie RP (Dz.U.2021.1745 t.j. z dnia 2021.09.27 ), art. 9, ust. 1 pkt 2a ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz.U.2024.1822 t.j. z dnia 2024.12.11);
- nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, systemowi bankowemu, karno-skarbowe albo inne związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub w przypadku pożyczkobiorców niebędących osobami fizycznymi żadna z osób będących członkami organów zarządzających nie została prawomocnie skazana za przestępstwa składania fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi pieniężnemu i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu, systemowi bankowemu, przestępstwa skarbowe albo związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Typy Inwestycji Końcowych:
Pożyczkę na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach można przeznaczyć na sfinansowanie:
- Poprawy efektywności energetycznej w procesach produkcyjnych, zgodnie z kartą produktu.
- Poprawy efektywności energetycznej budynków, zgodnie z kartą produktu.
Dodatkowo, łącznie z celami, o których mowa w pkt 1 i 2 powyżej, w przypadku kompleksowych inwestycji Jednostkowa Pożyczka może finansować:
- koszt Audytu Energetycznego/Audytu Efektywności Energetycznej (dalej: Audyt), ekspertyzy ornitologicznej/chiropterologicznej;
- uzasadnione elementy niewynikające z Audytu, jeżeli realizują szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu, w tym strategii „Fali renowacji”, jak rozwiązania przyczyniające się do zwiększenia powierzchni zielonych (np. zielone dachy, ściany), rozwiązania na rzecz GOZ, infrastruktura związana z dostępnością; tam gdzie będzie to zasadne i możliwe stosowane mogą być rozwiązania w zakresie obiegu cyrkularnego, elementy sprzyjające adaptacji do zmian, efektywne wykorzystanie zasobów wodnych;
- koszty związane z zapewnieniem dostępności infrastruktury powiązane z zakresem Inwestycji Końcowej;
przy czym wydatki na cele określone w pkt 1., 2. i 3. stanowią jedynie dodatkowy element Inwestycji Końcowej i nie mogą przekroczyć 15% kwoty Jednostkowej Pożyczki, przy czym wydatek na Audyt nie może przekroczyć 3% kwoty Jednostkowej Pożyczki.
Wymogi dotyczące Inwestycji Końcowych
Inwestycje Końcowe muszą być zrealizowane na terenie województwa świętokrzyskiego.
Pożyczka jest udzielana wyłącznie na te elementy Inwestycji Końcowej, które nie są fizycznie ukończone lub w pełni wdrożone na dzień podjęcia decyzji inwestycyjnej przez Partnera Finansującego.
Planowane w ramach Inwestycji Końcowej działania, muszą wynikać ze zidentyfikowanych potrzeb wskazanych w Audycie energetycznym/Audycie efektywności energetycznej, który musi zostać opracowany i przedstawiony wraz z Wnioskiem przy ubieganiu się o Jednostkową Pożyczkę.
Warunkiem uzyskania Jednostkowej Pożyczki będzie potwierdzenie na podstawie Audytu, że różnica zapotrzebowania na energię pierwotną po inwestycji i przed inwestycją dla Inwestycji Końcowej wyniesie minimum 30%.
W przypadku, gdy oszczędność energii pierwotnej po przeprowadzeniu Inwestycji Końcowej będzie niższa niż 30% (wyjątek stanowią zabytki), może to skutkować uznaniem wydatków jako niekwalifikowalne i wiązać się z obowiązkiem zwrotu odpowiedniej części lub całości kwoty Jednostkowej Pożyczki.
Umorzenia w ramach Pożyczki na poprawę efektywności energetycznej w mikro i małych przedsiębiorstwach z dotacją w formie umorzenia_ EE MM
- W przypadku Inwestycji Końcowych, w wyniku realizacji których osiągnięte zostaną poniższe efekty, przewidziana jest dotacja w formie umorzenia w następującej wysokości:
-
- 15% kapitału Jednostkowej Pożyczki w przypadku Inwestycji Końcowych, po realizacji których poziom osiągniętych oszczędności energii pierwotnej w stosunku do stanu wyjściowego będzie na poziomie od 30% do 40% lub 20% kapitału Jednostkowej Pożyczki w przypadku Inwestycji Końcowych, po realizacji których poziom osiągniętych oszczędności energii pierwotnej w stosunku do stanu wyjściowego będzie na poziomie minimum 40,01%,
-
- 3% kapitału Jednostkowej Pożyczki w zakresie działań zwiększających efektywność energetyczną z jednoczesnym zastosowaniem OZE,
- 2% kapitału Jednostkowej Pożyczki w przypadku Inwestycji Końcowych realizujących szersze cele Europejskiego Zielonego Ładu (np. zastosowanie dodatkowych elementów prośrodowiskowych i rozwiązań związanych z adaptacją do zmian klimatu, takich jak m.in. zielone dachy, zielone ściany, zbiorniki zatrzymujące wodę deszczową, rozwiązania na rzecz GOZ).
W przypadku spełnienia przez Ostatecznego Odbiorcę warunku w pkt 1., 2. i 3. wysokość umorzeń sumuje się i wynosi nie więcej niż 25% kapitału Jednostkowej Pożyczki .
- W przypadku gdy Inwestycja Końcowa dotyczy poprawy efektywności energetycznej więcej niż jednego budynku lub/ i procesu produkcyjnego, do wyliczenia wysokości umorzenia przyjmuje się średnią wartość wskaźnika oszczędności energii pierwotnej wyliczoną dla wszystkich audytów (z pominięciem zabytków), z zastrzeżeniem, że wymóg minimum 30% oszczędności energii pierwotnej odnosi się do każdego budynku wchodzącego w skład Inwestycji Końcowej (wyjątek stanowią zabytki).
Pliki do pobrania:
Załączniki do wniosku:
Załącznik nr 1 –Audyt energetyczny/Audyt efektywności energetycznej wykonany zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie
Załącznik nr 2 – Arkusz Księgowość Pełna
Załącznik nr 3 – Arkusz Księgowość Uproszczona_KPiR_ryczałt_karta_podatkowa
Załącznik nr 4 – Kwestionariusz Majątkowy
Załącznik nr 6 – Upoważnienie do BIG-u dla Firmy
Załącznik nr 7 – Upoważnienie do BIG-u dla Konsumenta
Załącznik nr 8 – Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Załącznik nr 10 – Oświadczenie wnioskodawcy o uzyskanej pomocy w formie pomocy de minimis
Załącznik nr 11 – Oświadczenie wnioskodawcy o uzyskanej innej pomocy publicznej
Załącznik nr 12 – Oświadczenie o nakładaniu się finansowania
Załącznik nr 13 – Oświadczenie o braku wykluczenia
Załącznik nr 15 – Wykaz dokumentów
Tabela opłat i prowizji SFR Sp. z o.o.
Informacje:
Nabór Wniosków wraz z załącznikami odbywa się od dnia 31.07.2025 r., godz. 8.00
Świętokrzyski Fundusz Rozwoju Sp. z o.o.
Kielce, Al. IX Wieków Kielc 4 (II piętro)
Tel. 41 36 00 289,
41 36 00 288,
41 36 00 287,
41 36 00 284,
41 36 00 280
UWAGA! W przypadku przesyłania wniosku drogą mailową należy go podpisać elektronicznie lub tradycyjnie, a następnie przesłać skan dokumentu.
